Publication: Effects of a Supportive Educative Nursing Program on Knowledge and Self-care Behaviors of Older Adults with Heart Failure
dc.contributor.author | Ketchayanee Waenkaew | en_US |
dc.contributor.author | Patcharaporn Kerdmongkol | en_US |
dc.contributor.author | Kwanjai Amnatsatsue | en_US |
dc.contributor.author | เกตน์ชญานี แว่นแก้ว | en_US |
dc.contributor.author | พัชราพร เกิดมงคล | en_US |
dc.contributor.author | ขวัญใจ อำนาจสัตย์ซื่อ | en_US |
dc.contributor.other | Mahidol University. Faculty of Public Health. Department of Public Health Nursing | en_US |
dc.date.accessioned | 2021-09-29T06:58:01Z | |
dc.date.available | 2021-09-29T06:58:01Z | |
dc.date.created | 2021-09-29 | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.description.abstract | An increasing number of older adults with heart failure has been recognized worldwide. With a decline in self-care ability and lack of knowledge, older patients with heart failure have been facing frequent admission and more complications. The aim of this study was to assess the effects of a supportive educative nursing program developed based on the Orem’s Self-care Theory on knowledge and self-care behaviors of the older patients with heart failure. A two-group pre-posttest experimental study was conducted at patients’ homes in Bangkok. A total of 42 participants, 60 years and older with a diagnosis of heart failure, were randomly assigned to the intervention and the comparison groups. The comparison group received routine care, while the intervention group received a 4-week supportive educative nursing program. The intervention consisted of health education and skill training on fluid and sodium restriction, medical adherence, exercise, and emergency care, home visits; and weekly telephone call. A self-report questionnaire, developed by the researcher, was used to collect data before and after the intervention. According to paired t-test, the intervention group has a significantly higher pre-posttest mean score of knowledge as well as self-care behaviors (p<0.001). The results confirmed that a supportive educative nursing program could improve knowledge and self-care behaviors of older adults with HF. Clinical outcome should be examined for older adults with HF in the future study. This program should be applied to promote self-care behaviors of the community-dwelling older patients with other chronic disease. | en_US |
dc.description.abstract | ปัจจุบันจำนวนผู้สูงอายุที่มีภาวะหัวใจล้มเหลว มีจำนวนเพิ่มขึ้นทั่วโลก พบว่า ผู้สูงอายุดังกล่าวต้อง เผชิญกับปัญหาการเข้ารักษาตัวในโรงพยาบาลและ ภาวะแทรกซ้อนบ่อยครั้ง เนื่องจากมีความสามารถ ในการดูแลตนเองลดลง และขาดความรู้เรื่องโรคและ การดูแลตนเอง การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผล ของโปรแกรมการสนับสนุนและให้ความรู้ต่อความรู้ และพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยสูงอายุที่มีภาวะ หัวใจล้มเหลวหลังจากจำหน่ายออกจากโรงพยาบาล การวิจัยกึ่งทดลองแบบ 2 กลุ่ม วัดก่อนและหลัง ทำการศึกษาในกลุ่มผู้ป่วยที่มีภาวะหัวใจล้มเหลว อายุ 60 ปีขึ้นไป ที่จำหน่ายออกจากโรงพยาบาลกลาง กรุงเทพมหานคร สุ่มเลือกกลุ่มเปรียบเทียบ (ได้รับ การดูแลตามปกติ) และกลุ่มทดลอง (ได้รับโปรแกรม การสนับสนุนและให้ความรู้เป็นระยะเวลา 4 สัปดาห์) ประกอบด้วยการสอนให้ความรู้ การเยี่ยมบ้าน และ การโทรศัพท์ติดตามสัปดาห์ละ 1 ครั้ง เก็บข้อมูลโดย ใช้แบบสอบถามความรู้และแบบสอบถามพฤติกรรม การดูแลตนเองที่พัฒนาโดยผู้วิจัย ผลการวิเคราะห์ ด้วยสถิติ Paired T-test พบว่า กลุ่มทดลองมีความรู้ และพฤติกรรมการดูแลตนเอง มากกว่าก่อนได้รับ โปรแกรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p< 0.001) พบว่า โปรแกรมการสนับสนุนและให้ความรู้สามารถพัฒนา ความรู้และส่งเสริมพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วย ภาวะหัวใจล้มเหลวได้ จึงควรนำโปรแกรมดังกล่าวไป ใช้เป็นแนวทางในการดูแลผู้ป่วยภาวะหัวใจล้มเหลว ในชุมชนเพื่อพัฒนาผลลัพธ์ทางสุขภาพต่อไป | en_US |
dc.identifier.citation | Thai Journal of Public Health. Vol. 47, No. 1 (January-April 2017), 105-114 | en_US |
dc.identifier.issn | 2697-584X (Print) | |
dc.identifier.issn | 2697-5866 (Online) | |
dc.identifier.uri | https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/63729 | |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.rights | Mahidol University | en_US |
dc.rights.holder | Department of Public Health Nursing Faculty of Public Health Mahidol University | en_US |
dc.subject | supportive educative nursing program | en_US |
dc.subject | older adults | en_US |
dc.subject | self-care behavior | en_US |
dc.subject | heart failure | en_US |
dc.subject | โปรแกรมการสนับสนุนและให้ความรู้ | en_US |
dc.subject | ผู้สูงอายุ | en_US |
dc.subject | พฤติกรรมการดูแลตนเอง | en_US |
dc.subject | โรคหัวใจวาย | en_US |
dc.title | Effects of a Supportive Educative Nursing Program on Knowledge and Self-care Behaviors of Older Adults with Heart Failure | en_US |
dc.title.alternative | ผลของโปรแกรมการสนับสนุนและให้ความรู้ต่อความรู้และพฤติกรรมการดูแลตนเองของผู้ป่วยสูงอายุที่มีภาวะหัวใจล้มเหลว | en_US |
dc.type | Original Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication | |
mods.location.url | https://he02.tci-thaijo.org/index.php/jph/article/view/79621/69049 |