โปรแกรมเสริมทักษะชีวิตเพื่อการป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่นหญิงตอนต้นในสถานสงเคราะห์เด็กหญิง
19
Issued Date
2561
Copyright Date
2561
Resource Type
Language
tha
File Type
application/pdf
No. of Pages/File Size
ก-ญ, 191 แผ่น : ภาพประกอบ
Access Rights
open access
Rights
ผลงานนี้เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยมหิดล ขอสงวนไว้สำหรับเพื่อการศึกษาเท่านั้น ต้องอ้างอิงแหล่งที่มา ห้ามดัดแปลงเนื้อหา และห้ามนำไปใช้เพื่อการค้า
Rights Holder(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน))--มหาวิทยาลัยมหิดล, 2561
Suggested Citation
วรากร มณีสุวรรณ โปรแกรมเสริมทักษะชีวิตเพื่อการป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่นหญิงตอนต้นในสถานสงเคราะห์เด็กหญิง. วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน))--มหาวิทยาลัยมหิดล, 2561. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/112783
Title
โปรแกรมเสริมทักษะชีวิตเพื่อการป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่นหญิงตอนต้นในสถานสงเคราะห์เด็กหญิง
Alternative Title(s)
Life skill development program to prevent teenage pregnancy among early adolescent girls in foster homes
Author(s)
Advisor(s)
Abstract
การวิจัยกึ่งทดลองนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผลของโปรแกรมเสริมทักษะชีวิตเพื่อป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่นหญิงตอนต้น ในสถานสงเคราะห์เด็กหญิง กลุ่มตัวอย่าง คือ วัยรุ่นหญิงอายุ 10 – 14 ปี ในสถานสงเคราะห์เด็กหญิงในประเทศไทย จำนวน 60 คน สุ่มสถานสงเคราะห์เป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบ สุ่มเด็กที่มีคุณสมบัติตามเกณฑ์คัดเข้ากลุ่มละ 30 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมเสริมทักษะชีวิตเพื่อป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่น กิจกรรมการเรียนรู้มีทั้งหมด 4 ครั้ง เป็นกระบวนการเรียนรู้แบบมีส่วนร่วมผ่านกระบวนการกลุ่ม ประกอบด้วย การประเมินตนเอง ข้อดี ข้อบกพร่อง สะท้อนความรู้สึก และแนวทางการพัฒนาความภูมิใจในตนเอง การสังเกตการเปลี่ยนแปลงทางเพศและพัฒนาการวัยรุ่น ความแตกต่างระหว่างเพศ การจัดการอารมณ์ โดยการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ และวิเคราะห์ร่วมกัน การวิเคราะห์สาเหตุ ผลกระทบ เกี่ยวกับการมีเพศสัมพันธ์ และ แนวทางป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่น โดยใช้เกม สื่อวิดีโอ และใบงาน และการฝึกทักษะการปฏิเสธและการ เจรจาต่อรองในสถานการณ์ที่เสี่ยงต่าง ๆ รวมระยะเวลา 4 สัปดาห์ เก็บรวบรวมข้อมูลเพื่อประเมินผลลัพธ์ของ โปรแกรมในทักษะชีวิตด้านความภูมิใจในตนเอง ความตระหนักรู้ในตน ความคิดวิเคราะห์วิจารณ์ การปฏิเสธ และการเจรจาต่อรอง และพฤติกรรมป้องกันการตั้งครรภ์ โดยวิธีตอบแบบสอบถามด้วยตนเองในระยะก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และระยะติดตามผล วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Independent t-test, Chi-square, Likelihood Ratio Fisher’s Exact Test, Two way Repeated Measures ANOVA, Repeated one way ANOVA และ Bonferroni ผลการวิจัยพบว่า เมื่อสิ้นสุดการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยการเปลี่ยนแปลงทักษะชีวิตด้านความตระหนักรู้ในตนจากก่อนทดลองสูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p < 0.05) และคะแนนเฉลี่ยการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมป้องกันการตั้งครรภ์จากก่อนทดลองสูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติ (p < 0.05) ส่วนคะแนนเฉลี่ยด้านความภูมิใจในตนเอง ความคิดวิเคราะห์วิจารณ์ การปฏิเสธและการเจรจา ต่อรองไม่แตกต่างกัน สรุปโปรแกรมป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่นหญิงตอนต้น ในสถานสงเคราะห์เด็กหญิงสามารถเพิ่ม ความตระหนักรู้ในตนเกี่ยวกับการเปลี่ยนแปลงทางเพศและพัฒนาการวัยรุ่น และพฤติกรรมป้องกันการตั้งครรภ์ ซึ่งโปรแกรมนี้สามารถนำไปประยุกต์ใช้ในการเสริมทักษะชีวิตเพื่อป้องกันการตั้งครรภ์ในวัยรุ่นหญิงตอนต้นได้
The purpose of this quasi-experimental research was to examine the result of Life Skill Development Program to prevent teenage pregnancy among early adolescents girls in foster homes. The participants (N = 60), were young girls, aged 10 -14, residing in foster homes in Thailand. Each home was randomly assigned to either an experimental or a comparison group (N = 30 each). Life skills were used as the conceptual basis for the teenage pregnancy prevention program. The program included four learning activities: (i) self-assessment about their abilities, strengths and weaknesses, self-reflection, and self-esteem improvement exercises; (ii) learning about sexual changes and adolescent development, gender difference and emotion management by using videos, and by observing changes to exchange and analyze with the group; (iii) using games, videos, and worksheets to find ways to prevent teenage pregnancy, by education and discussion about the causes and effects of sexual intercourse and teenage pregnancy, and; (iv) learning and, practicing, how to say “no”, and how to negotiate in risk situations. The duration of the study was 4 weeks. Thereafter, the participants were assessed on their life skills of self-esteem, self-awareness, critical thinking, ability to deny and negotiate, and on pregnancy prevention behaviors. Data were collected and analyzed using descriptive statistics, and were expressed as percentage, mean, and standard deviation. In addition to using Independent t-test, Chi-square, Likelihood Ratio Fisher’s Exact Test, and Two way Repeated Measures ANOVA, Repeated one way ANOVA was used in conjunction with post hoc Bonferroni correction. The results showed that the experimental group had a Life Skill score of self-awareness significantly higher than pre-intervention, and higher than that of the comparison group (p < 0.05). Likewise, they had a mean score of pregnancy prevention behavior significantly higher than pre-intervention, and higher than that of the comparison group (p < 0.05). In summary, life skill development to prevent pregnancy among early female adolescents in foster homes for girls can raise self-awareness about sexual change and teen development, and pregnancy prevention behaviors. Thus, this program can be used to educate and promote pregnancy prevention in female early adolescents.
The purpose of this quasi-experimental research was to examine the result of Life Skill Development Program to prevent teenage pregnancy among early adolescents girls in foster homes. The participants (N = 60), were young girls, aged 10 -14, residing in foster homes in Thailand. Each home was randomly assigned to either an experimental or a comparison group (N = 30 each). Life skills were used as the conceptual basis for the teenage pregnancy prevention program. The program included four learning activities: (i) self-assessment about their abilities, strengths and weaknesses, self-reflection, and self-esteem improvement exercises; (ii) learning about sexual changes and adolescent development, gender difference and emotion management by using videos, and by observing changes to exchange and analyze with the group; (iii) using games, videos, and worksheets to find ways to prevent teenage pregnancy, by education and discussion about the causes and effects of sexual intercourse and teenage pregnancy, and; (iv) learning and, practicing, how to say “no”, and how to negotiate in risk situations. The duration of the study was 4 weeks. Thereafter, the participants were assessed on their life skills of self-esteem, self-awareness, critical thinking, ability to deny and negotiate, and on pregnancy prevention behaviors. Data were collected and analyzed using descriptive statistics, and were expressed as percentage, mean, and standard deviation. In addition to using Independent t-test, Chi-square, Likelihood Ratio Fisher’s Exact Test, and Two way Repeated Measures ANOVA, Repeated one way ANOVA was used in conjunction with post hoc Bonferroni correction. The results showed that the experimental group had a Life Skill score of self-awareness significantly higher than pre-intervention, and higher than that of the comparison group (p < 0.05). Likewise, they had a mean score of pregnancy prevention behavior significantly higher than pre-intervention, and higher than that of the comparison group (p < 0.05). In summary, life skill development to prevent pregnancy among early female adolescents in foster homes for girls can raise self-awareness about sexual change and teen development, and pregnancy prevention behaviors. Thus, this program can be used to educate and promote pregnancy prevention in female early adolescents.
Degree Name
พยาบาลศาสตรมหาบัณทิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะสาธารณสุขศาสตร์
Degree Discipline
การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล
