Publication: ปัจจัยทํานายพฤติกรรมค่านิยมหลัก 12 ประการในนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย จังหวัดชุมพร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2561
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
tha
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-584X (Print)
2697-5866 (Online)
2697-5866 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
Call No.
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
item.page.oaire.edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
ภาควิชาอนามัยครอบครัว คณะสาธารณสุขศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Physical Location
Bibliographic Citation
วารสารสาธารณสุขศาสตร์. ปีที่ 48, ฉบับที่ 3 (ก.ย.-ธ.ค. 2561), 319-331
Citation
กรวรรณ ภู่บรรจง, ศุภชัย ปิติกุลตัง, สุธรรม นันทมงคลชัย, โชคชัย หมั่นแสวงทรัพย์, พิมพ์สุรางค์ เตชะบุญเสริมศักดิ์, Korawan Pubanjong, Supachai Pitikultung, Sutham Nanthamongkolchai, Chokchai Munsawaengsub, Pimsurang Taechaboonsermsak (2561). ปัจจัยทํานายพฤติกรรมค่านิยมหลัก 12 ประการในนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย จังหวัดชุมพร. Retrieved from: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/123456789/63714.
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ปัจจัยทํานายพฤติกรรมค่านิยมหลัก 12 ประการในนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย จังหวัดชุมพร
Alternative Title(s)
Predicting Factors for Twelve Core Values Practice among Senior High School Students, Chumphon Province
Author's Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor's Affiliation
Corresponding Author(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยเชิงพรรณนาแบบตัดขวาง (Crosssectional
Descriptive Study) นี้ มีวัตถุประสงค์
เพื่อศึกษาระดับพฤติกรรมค่านิยมหลัก 12 ประการ
ปัจจัยที่เกี่ยวข้อง และปัจจัยคาดทำนายพฤติกรรม
ดังกล่าวในนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย (เทียบเท่า
เกรด 10-12) โรงเรียนสังกัดกระทรวงศึกษาธิการ
จังหวัดชุมพร กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษา
ตอนปลาย จำนวน 346 คน ได้จากการสุ่มตัวอย่าง
แบบขั้นตอน เก็บรวบรวมโดยใช้แบบสอบถามระหว่าง
วันที่ 3-31 มีนาคม พ.ศ. 2560 วิเคราะห์ข้อมูล
ด้วยสถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย หาค่าความสัมพันธ์โดยใช้
Chi-square ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน และ
วิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการศึกษา
พบว่า พฤติกรรมค่านิยมหลัก 12 ประการของนักเรียน
ชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายอยู่ในระดับสูง ร้อยละ 71.4
ส่วนปัจจัยที่สามารถคาดทำนายพฤติกรรมค่านิยมหลัก
12 ประการของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
ได้แก่ การรับรู้นโยบายค่านิยมหลัก 12 ประการ
สัมพันธภาพในครอบครัว การเรียนการสอนจริยธรรม
และอิทธิพลจากกลุ่มเพื่อน ซึ่งสามารถคาดทำนายได้
ร้อยละ 57.1 โดยการรับรู้นโยบายค่านิยมหลัก
12 ประการร่วมทำนายได้สูงสุด ดังนั้นหน่วยงานที่
รับผิดชอบควรมีการดำเนินการเกี่ยวกับการรณรงค์
ให้ความรู้เรื่องค่านิยมหลัก 12 ประการให้นักเรียน
ได้รับรู้ เพื่อที่จะนำไปสู่การปฏิบัติให้มากขึ้น โดยให้
โรงเรียนนำเอาหลักค่านิยม 12 ประการไปสอดแทรก
ในเนื้อหารายวิชาที่สอน โดยเฉพาะอย่างยิ่งในรายวิชา
จริยธรรมในทุกระดับชั้น
This cross-sectional descriptive survey aimed to study the predicting factors for 12 core values practice among senior high school students (grades 10-12) in Chumphon Province. Using stratified random sampling, 346 senior high school students were included in the study. Data was collected using self-administered questionnaires from March 3-31, 2017. Descriptive statistics was used for all variables, and Chi-squared test, Pearson’s Correlation Coefficient, and Stepwise Multiple Regression were used to analyze associations. The results showed that most of the students (71.4%) had a high level of 12 core values practice. The predicting factors for 12 core values practice were perception of 12 core values policy, family relationships, ethics teaching in school, and peer influence. The aforementioned factors were capable of predicting the 12 core values practice by 57.1%. Among these, the perception of 12 core values policy was the best predictor. To promote the 12 core values practice among students, relevant individuals/institutes should promote campaigns concerning perception toward the 12 core values policy. Infusing the 12 core values by teaching can be accomplished in ethics and other classes.
This cross-sectional descriptive survey aimed to study the predicting factors for 12 core values practice among senior high school students (grades 10-12) in Chumphon Province. Using stratified random sampling, 346 senior high school students were included in the study. Data was collected using self-administered questionnaires from March 3-31, 2017. Descriptive statistics was used for all variables, and Chi-squared test, Pearson’s Correlation Coefficient, and Stepwise Multiple Regression were used to analyze associations. The results showed that most of the students (71.4%) had a high level of 12 core values practice. The predicting factors for 12 core values practice were perception of 12 core values policy, family relationships, ethics teaching in school, and peer influence. The aforementioned factors were capable of predicting the 12 core values practice by 57.1%. Among these, the perception of 12 core values policy was the best predictor. To promote the 12 core values practice among students, relevant individuals/institutes should promote campaigns concerning perception toward the 12 core values policy. Infusing the 12 core values by teaching can be accomplished in ethics and other classes.