Publication: การส่งเสริมการตีพิมพ์ผลงานทางวิชาการผ่านกิจกรรม KAFE 4 ART : กรณีศึกษาสถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2017-08
Resource Type
Language
tha
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 4, (ส.ค. 2560), 18-27
Suggested Citation
เอื้อมเดือน แก้วสว่าง, Auemduen Kaewsawang, ภคพร พุทธโกษา, Phakaporn Phuttakosa การส่งเสริมการตีพิมพ์ผลงานทางวิชาการผ่านกิจกรรม KAFE 4 ART : กรณีศึกษาสถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารการพัฒนางานประจำสู่งานวิจัย. ปีที่ 4, (ส.ค. 2560), 18-27. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/3324
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การส่งเสริมการตีพิมพ์ผลงานทางวิชาการผ่านกิจกรรม KAFE 4 ART : กรณีศึกษาสถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
Enhancing Academic Publication Inspired by KAFE4ART Activity participation: A Case Study of Institute for Population and Social Research (IPSR), Mahidol University
Other Contributor(s)
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์ในการศึกษาลักษณะการรับรู้และการมีเข้าร่วมกิจกรรม KAFE 4 ART ซึ่งเป็นกิจกรรมส่งเสริมการตีพิมพ์ผลงานทางวิชาการและมุ่งวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างผลผลิตในการตีพิมพ์ผลงานวิชาการของบุคลากรสายวิชาการและกิจกรรมการส่งเสริมการตีพิมพ์ผลงานทางวิชาการ ผ่านกิจกรรม KAFE 4 ART ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคร้ังนี้เน้นศึกษาเฉพาะบุคลากรสายอาจารย์ นักวิจัย และนักวิจัยโครงการของสถาบันวิจัย ประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล โดยการเก็บข้อมูลเชิงปริมาณและดำเนินการทดสอบไคสแควร์ (ChiSquare Test) จากตัวอย่าง 58 คน ผลการศึกษา พบว่า ตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นอาจารย์ และมีการรับรู้หรือได้ยิน เกี่ยวกับกิจกรรม KAFE 4 ART เป็นอย่างมาก รวมทั้งมีประสบการณ์ในการเข้าร่วมกิจกรรมประมาณ 1-4 ครั้ง และมีความพึงพอใจกับกิจกรรมนี้ระดับมาก นอกจากนี้ พบว่า สถานะการทำงานมีความสัมพันธ์ต่อการเขียนผลงาน ทางวิชาการอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ซึ่งสอดคล้องกับลักษณะทฤษฎีการวางเงื่อนไขของสกินเนอร์ โดยกิจกรรม KAFE 4 ART เป็นกิจกรรมเสริมแรงทางบวก ที่มุ่งเน้นสนับสนุนกระบวนการผลิตผลงานวิชาการ ผ่านการพูดคุย แลกเปลี่ยนความคิดเห็น และความรู้ระหว่างนักวิชาการร่วมกัน ผลการศึกษาครั้งนี้ ทำให้ทราบถึงรูปแบบความต้องการของผู้เข้าร่วมกิจกรรมในเรื่องระยะเวลาในการดำเนินงานของกิจกรรม ซึ่งผู้เข้าร่วมกิจกรรมบางท่านได้สะท้อนในเรื่องการบริหารจัดการเวลาที่ไม่สามารถเข้าร่วมกิจกรรมได้เนื่องจากมีภาระงานที่หนักอยู่และระยะเวลาในการดำเนินกิจกรรม KAFE 4 ART ยังน้อยเกินกว่าที่จะสะท้อนภาพความสำเร็จของกิจกรรมได้เนื่องจากการเขียนผลงานทางวิชาการต้องใช้ระยะเวลาในการกลั่นกรองการเขียนและวิเคราะห์ รวมทั้งรอการตอบรับผลงานตีพิมพ์จากวารสารวิชาการอีกด้วย
This article aims to study the participant’s perception on KAFE4ART activity. This activity was launched to enhance academic publication. The article also aims to analyze the relationship between the output of academic publication produced by academic staff and the participation of KAFE 4 ART Activity. The sample of the study is focusing particularly on the academic staff which are the lecturers, researchers and project research officers of Institute for Population and Social Research (IPSR), Mahidol University. Quantitative method were utilized and Chi-Square Test has been done for the sample of 58 cases. The findings of the study revealed that IPSR lecturers, the main study sample, perceived highly the KAFE 4 ART Activity and participated 1-4 times of experiences in the activity with high level of satisfaction. In addition, the statistical significant implication of working status related to academic writing has been found. This is in line with Skinner’s Operant Conditioning Theory that the KAFE4ART Activity is the positive reinforcement emphasized on the output process encouraged by achieving the mutual knowledge discussion and opinion exchange. The findings of this study facilitates the learning of participant’s type of requirement concerning the period of time appropriately for conducting the activity, reflected by the incomplete participation of some participants due to the heavy workload and the time for conducting the activity is too limited to illustrate the achievement of the activity, this due to the fact that the academic writing must be taken a longer time for consideration and analysis as well as the acceptance for journal publishing.
This article aims to study the participant’s perception on KAFE4ART activity. This activity was launched to enhance academic publication. The article also aims to analyze the relationship between the output of academic publication produced by academic staff and the participation of KAFE 4 ART Activity. The sample of the study is focusing particularly on the academic staff which are the lecturers, researchers and project research officers of Institute for Population and Social Research (IPSR), Mahidol University. Quantitative method were utilized and Chi-Square Test has been done for the sample of 58 cases. The findings of the study revealed that IPSR lecturers, the main study sample, perceived highly the KAFE 4 ART Activity and participated 1-4 times of experiences in the activity with high level of satisfaction. In addition, the statistical significant implication of working status related to academic writing has been found. This is in line with Skinner’s Operant Conditioning Theory that the KAFE4ART Activity is the positive reinforcement emphasized on the output process encouraged by achieving the mutual knowledge discussion and opinion exchange. The findings of this study facilitates the learning of participant’s type of requirement concerning the period of time appropriately for conducting the activity, reflected by the incomplete participation of some participants due to the heavy workload and the time for conducting the activity is too limited to illustrate the achievement of the activity, this due to the fact that the academic writing must be taken a longer time for consideration and analysis as well as the acceptance for journal publishing.