Publication: ชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ สำหรับเด็กปฐมวัย ระดับชั้นอนุบาล 1 โรงเรียนวัดด่านสำโรง
Issued Date
2564
Resource Type
Language
tha
ISSN
2586-9973 (Print)
2774-132X (Online)
2774-132X (Online)
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
Mahidol Music Journal. ปีที่ 4, ฉบับที่ 2 (ก.ย. 2564 -ก.พ. 2565), 67-81
Suggested Citation
ชาธิษากมณฐ์ ธิติกุลธรณ์, ธันยาภรณ์ โพธิกาวิน, ปรีญานันท์ พร้อมสุขกุล, Chathisakamon Thitikultorn, Dhanyaporn Phothikawin, Preeyanun Promsukkul ชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ สำหรับเด็กปฐมวัย ระดับชั้นอนุบาล 1 โรงเรียนวัดด่านสำโรง. Mahidol Music Journal. ปีที่ 4, ฉบับที่ 2 (ก.ย. 2564 -ก.พ. 2565), 67-81. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/79960
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
ชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ สำหรับเด็กปฐมวัย ระดับชั้นอนุบาล 1 โรงเรียนวัดด่านสำโรง
Alternative Title(s)
Music Activity Package for Promotion Creative Thinking for Kindergarten Level 1, Watdansamrong School
Other Contributor(s)
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นส่วนหนึ่งของสารนิพนธ์ เรื่อง “ชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ สำหรับเด็กปฐมวัย ระดับชั้นอนุบาล 1 โรงเรียนวัดด่านสำโรง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา สมุทรปราการ เขต 1” มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อสร้างชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ สำหรับเด็กปฐมวัย ระดับชั้นอนุบาล 1 โรงเรียนวัดด่านสำโรง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา สมุทรปราการ เขต 1 (2) เพื่อเปรียบเทียบผลการเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ของเด็กปฐมวัย ทั้งก่อนและหลังการจัดประสบการณ์ดนตรี โดยชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ สำหรับเด็กปฐมวัย ระดับชั้นอนุบาล 1 โรงเรียนวัดด่านสำโรง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา สมุทรปราการ เขต 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนระดับชั้นอนุบาล 1 โรงเรียนวัดด่านสำโรง ปีการศึกษา 2563 โดยการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Sampling) 1 ห้องเรียน จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) ชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ (2) แบบทดสอบก่อนเรียนและแบบทดสอบหลังเรียน (3) แบบสังเกตแบบมีส่วนร่วม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (gif.latex?\bar{x}) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) และสถิติ t-test dependent ด้วยโปรแกรม excel
ผลการวิจัย พบว่า (1) การสร้างชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ ได้ศึกษาหลักสูตรปฐมวัยการศึกษา พุทธศักราช 2560 แนวคิดและทฤษฎีเกี่ยวกับความคิดสร้างสรรค์ เชื่อมโยงไปกับทักษะทางดนตรีทั้ง 6 ทักษะ แล้วนำมาทำการสร้างชุดกิจกรรมและแผนการจัดการเรียนรู้กิจกรรมตามลำดับขั้น ทั้ง 6 กิจกรรม ได้แก่ (1.1) กิจกรรมเสียงและการค้นพบ (1.2) กิจกรรมโด เร มี ฮัมเป็นเพลง (1.3) กิจกรรมมาเล่นกันเถอะ มาขยับกันเถอะ (1.4) กิจกรรมรถบัสแห่งจินตนาการ (1.5) กิจกรรมพยางค์จังหวะ (1.6) กิจกรรมนิทานเพลงสร้างสรรค์ (2) ผลการเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ของเด็กปฐมวัย ทั้งก่อนและหลังการจัดประสบการณ์ดนตรี โดยชุดกิจกรรมดนตรีเพื่อเสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์ สำหรับเด็กปฐมวัย พบว่า ค่าเฉลี่ยของคะแนนทดสอบหลังเรียน สูงกว่าค่าเฉลี่ยของคะแนนทดสอบก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
This research a part of thematic paper “Music Activity Package for Promoting Creative Thinking for Kindergarten Level1, Watdansamrong School Under Samut Prakarn Primary Education Service Area Office 1” The purposes of this study were: (1) to create a music activity package for creative thinking promotion for kindergarten level, (2) to compare the result promotion creativity of kindergarten both before and after the music experience. The sample group used in this research was kindergarten level 1 at Watdansamrong School in the academic year 2020, which was selected through simple random sampling of 1 classroom with 30 students. Tools used in the research were (1) Sound & Found, (2) Let’s Sing with Do Re Mi, (3) Let’s Play, Let’s Move, 4) Imagination on the Wheels on the Bus, (5) Rhythm Syllable, (6) Music of Storytelling, Pre-test, and Post-test. The statistics used for data analysis were mean (M), standard deviation (SD), and t-test dependent statistics with excel. The results of the research found that (1) the creation of Music Activity Package for promoting Creative Thinking for Kindergarten Level 1 by studying the Early Childhood Education Program, B.E. 2560, concepts and theories about creativity with all 6 musical skills and use them to create a set of activities and a lesson plan for 6 activities as follows: (1.1) Sound & Found (1.2) Let’s Sing with Do Re Mi (1.3) Let’s Play, Let’s Move (1.4) Imagination on the Wheels on the Bus (1.5) Rhythm Syllable, and (1.6) Music of Storytelling. (2) The result promotion creativity of kindergarten both before and after the music experience by music activity package for creative thinking promotion for kindergarten found that the mean of post-test scores was significantly higher than the mean of pre-test scores at the level of .05
This research a part of thematic paper “Music Activity Package for Promoting Creative Thinking for Kindergarten Level1, Watdansamrong School Under Samut Prakarn Primary Education Service Area Office 1” The purposes of this study were: (1) to create a music activity package for creative thinking promotion for kindergarten level, (2) to compare the result promotion creativity of kindergarten both before and after the music experience. The sample group used in this research was kindergarten level 1 at Watdansamrong School in the academic year 2020, which was selected through simple random sampling of 1 classroom with 30 students. Tools used in the research were (1) Sound & Found, (2) Let’s Sing with Do Re Mi, (3) Let’s Play, Let’s Move, 4) Imagination on the Wheels on the Bus, (5) Rhythm Syllable, (6) Music of Storytelling, Pre-test, and Post-test. The statistics used for data analysis were mean (M), standard deviation (SD), and t-test dependent statistics with excel. The results of the research found that (1) the creation of Music Activity Package for promoting Creative Thinking for Kindergarten Level 1 by studying the Early Childhood Education Program, B.E. 2560, concepts and theories about creativity with all 6 musical skills and use them to create a set of activities and a lesson plan for 6 activities as follows: (1.1) Sound & Found (1.2) Let’s Sing with Do Re Mi (1.3) Let’s Play, Let’s Move (1.4) Imagination on the Wheels on the Bus (1.5) Rhythm Syllable, and (1.6) Music of Storytelling. (2) The result promotion creativity of kindergarten both before and after the music experience by music activity package for creative thinking promotion for kindergarten found that the mean of post-test scores was significantly higher than the mean of pre-test scores at the level of .05