Publication: การศึกษาการจัดการเรียนการสอนโสตทักษะในระดับอุดมศึกษา กรณีศึกษา หลักสูตรดุริยางคศาสตรบัณฑิต วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Issued Date
2563
Resource Type
Language
tha
ISSN
1513-8429
Rights
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rights Holder(s)
สาขาวิชาดนตรีศึกษา วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Bibliographic Citation
วารสารสหศาสตร์. ปีที่ 20 ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2563), 39-52
Suggested Citation
พิมตะวัน ลาภวณิชย์, พิมลมาศ พร้อมสุขกุล, ชาลินี สุริยนเปล่งแสง, ปรีญานันท์ พร้อมสุขกุล การศึกษาการจัดการเรียนการสอนโสตทักษะในระดับอุดมศึกษา กรณีศึกษา หลักสูตรดุริยางคศาสตรบัณฑิต วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารสหศาสตร์. ปีที่ 20 ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2563), 39-52. สืบค้นจาก: https://repository.li.mahidol.ac.th/handle/20.500.14594/72056
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Thesis
Title
การศึกษาการจัดการเรียนการสอนโสตทักษะในระดับอุดมศึกษา กรณีศึกษา หลักสูตรดุริยางคศาสตรบัณฑิต วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Alternative Title(s)
The Study of Music Instruction for Ear Training in Graduate Study A Case Study: Bachelor of Music Program College of Music, Mahidol University
Other Contributor(s)
Abstract
งานวิจัยเชิงคุณภาพนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดการเรียนการสอนวิชาโสตทักษะในระดับอุดมศึกษาใน 5 ด้าน ประกอบด้วย 1) ด้านการกำหนดจุดประสงค์การเรียนการสอน 2) ด้านวิธีการสอน 3) ด้านเนื้อหาสาระการเรียนการสอน 4) ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน 5) ด้านการวัดผลและประเมินผล โดยศึกษาข้อมูลจากการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างและการสังเกตการสอนแบบไม่มีส่วนร่วม จากอาจารย์ผู้สอนรายวิชาการฝึกโสตและการอ่านโน้ต จำนวน 3 คน ตัวแทนนักศึกษาชั้นปีที่ 4 จำนวน 3 คน และหัวหน้ารายวิชาการฝึกโสตและการอ่านโน้ต จำนวน 1 คน ผลวิจัยพบว่า 1) ด้านการกำหนดจุดประสงค์การเรียนการสอน กำหนดโดยหัวหน้ารายวิชา ผู้สอน 2 คน เน้นการสอนเรื่องเสียงประสาน ผู้สอน 1 คน เน้นการสอนในทุกเรื่อง 2) ด้านวิธีการสอน มุ่งเน้นให้ผู้เรียนได้ฝึกปฏิบัติ ใช้วิธีการสอนแบบผสมผสาน คือ การบรรยาย การสาธิตและการปฏิบัติ 3) ด้านเนื้อหาสาระในการเรียนการสอน เป็นไปตามคำอธิบายวิชาและเป็นทิศทางเดียวกันเสมอ มีการนัดหมายเพิ่มเติมให้แก่ผู้เรียนในหัวข้อที่ผู้เรียนสนใจหรือยังปฏิบัติได้ไม่ดี 4) ด้านกิจกรรมการเรียนการสอน ขั้นตอนและกิจกรรมขึ้นอยู่กับผู้สอนแต่ละคน และมีเปียโนเป็นสื่อการสอนอยู่เสมอ 5) ด้านการวัดผลและประเมินผล การวัดผลจะเป็นการเก็บคะแนนและมีการแบ่งสัดส่วนคะแนนอย่างชัดเจน มีการวัดผลทั้งระหว่างเรียนและหลังเรียนและมีการนำเทคโนโลยีเข้ามาช่วยในการวัดผล โดยจากการสัมภาษณ์อาจารย์ผู้สอนและผู้เรียน ได้ให้ข้อเสนอแนะเป็นแนวทางในการจัดการเรียนการสอนว่า ควรกำหนดจุดประสงค์อย่างชัดเจนเพื่อให้ผู้สอนปฏิบัติตามได้ถูกต้องและเป็นทิศทางเดียวกันและควรมีการประชุมร่วมกันอยู่เสมอ ควรใช้วิธีการสอนแบบผสมผสาน คือ การบรรยาย การสาธิต การปฏิบัติ ควรจัดเวลาในการสอนเสริมในหัวข้อที่ผู้เรียนสนใจหรือยังปฏิบัติได้ไม่ดี ผู้สอนควรใช้เปียโนเป็นสื่อการสอนและมีสื่อการสอนเพิ่มเติม เช่น สื่อทางเทคโนโลยี และควรมอบหมายการบ้านให้ผู้เรียนได้ฝึกปฏิบัติ การวัดผลควรแบ่งสัดส่วนของคะแนนชัดเจน
This Qualitative research aimed to investigate method of Music Instruction for Ear training in Graduate Study in 5 sides 1) Defining teaching objective 2) Teaching method 3) Teaching content 4) Learning Activities 5) Evaluation by studying the information from the Semi-Structured Interview and Non-Participant Observation from 3 Instructor of Ear training, 3 Students representative and 1 Course leader of Ear training. The results in 5 sides showed that 1) Defining teaching objective, The objective in the course description is determined by the course leader 2 Instructors focus on teaching Harmony and 1 Instructor focus on all content. 2) Teaching method, focus on the Self-practice and use intergrated teaching method, namely Lecture, Demonstration and Practice. 3) Teaching content, the content is according to the course description and always in the same direction. There are additional appointments with students on topics that students are interested in or not performing well. 4) Learning Activities, the steps and activities depend on each Instructor and always have piano as a teaching media. 5) Evaluation, the Evaluation should be divided into section clearly and evaluated while studying and after the course. By interviewing Instructor and students, they have suggested that should set clear objectives for Instructors to follow correctly and in the same direction and always should have a meeting together and use intergrated teaching method, namely Lecture, Demonstration and Practice. Should arrange extra time on topics that students are interested or not performing well. Instructor always have piano as a teaching media and use a Technology to be a teaching media too. Instructor should be assignments for students to practice and the evaluation should clearly divide the scores.
This Qualitative research aimed to investigate method of Music Instruction for Ear training in Graduate Study in 5 sides 1) Defining teaching objective 2) Teaching method 3) Teaching content 4) Learning Activities 5) Evaluation by studying the information from the Semi-Structured Interview and Non-Participant Observation from 3 Instructor of Ear training, 3 Students representative and 1 Course leader of Ear training. The results in 5 sides showed that 1) Defining teaching objective, The objective in the course description is determined by the course leader 2 Instructors focus on teaching Harmony and 1 Instructor focus on all content. 2) Teaching method, focus on the Self-practice and use intergrated teaching method, namely Lecture, Demonstration and Practice. 3) Teaching content, the content is according to the course description and always in the same direction. There are additional appointments with students on topics that students are interested in or not performing well. 4) Learning Activities, the steps and activities depend on each Instructor and always have piano as a teaching media. 5) Evaluation, the Evaluation should be divided into section clearly and evaluated while studying and after the course. By interviewing Instructor and students, they have suggested that should set clear objectives for Instructors to follow correctly and in the same direction and always should have a meeting together and use intergrated teaching method, namely Lecture, Demonstration and Practice. Should arrange extra time on topics that students are interested or not performing well. Instructor always have piano as a teaching media and use a Technology to be a teaching media too. Instructor should be assignments for students to practice and the evaluation should clearly divide the scores.